Problemer med at sove? Prøv en sommerdyne

Ligger du også og vender og drejer dig, inden du falder i søvn? Natten kan virke uoverskuelig, hvis du har svært ved at falde i søvn, og det kan nærmest blive selvforstærkende med den dårlige nattesøvn. Har du brug for nogle råd til en bedre nattesøvn, kommer her nogle. Alt fra råd om minus skærmtid til valg af rette sommerdyne. Kig med her og find vejen til den gode nattesøvn.

1.Undgå opkvikkende gøremål og kaffe inden sengetid

At undgå koffeinholdige drikke inden sengetid er ikke noget nyt, og det understreger ret godt, hvorfor det er så vigtigt. Koffein opkvikker og gør at man bestemt ikke bliver træt. Hvis man trænger til sin aftenkaffe, er en koffeinfri kaffe et godt bud. Prøv forskellige mærker for at finde den du En anden opkvikkende ting der bestemt ikke er godt lige før sengetid, er brug af skærm. Det gælder alle former for skærm. Så hjemmearbejde om aftenen er ikke godt, ligesom brug af telefon eller iPad ikke er. Måske kender du til den med Netflix i sengen med din lækre sommerdyne og en lille snack. Men den går bare ikke, hvis du ønsker en god og rolig nattesøvn.  Hvis man mangler ting at give sig til inden sengetid, er en god bog en god ide. Eller du kan få dig en ny hobby såsom at strikke eller hækle. Disse ting vil i modsætning til de opkvikkende elementer virke søvndyssende.

2.Skab ro og den rette temperatur

Noget meget vigtigt i forhold til et godt sovemiljø er den rette temperatur i soveværelset. Her gælder der flere vigtige ting. Rolige omgivelser og den rette sommerdyne f.eks. Luft godt ud inden du skal sove. Gerne lige inden. Et godt råd er også at have et par grader lavere temperatur i soveværelset i forhold til de andre rum i huset. På den måde får du en roligere søvn. Har du den rette sommerdyne? Hvis du ofte har problemer med at sove om sommeren, burde du prøve en sommerdyne. En for varm dyne gør nemlig nattesøvnen mere urolig. Et roligt udtryk i soveværelset er ligeledes vigtig i forhold til en rolig og god nattesøvn. Således er det en fordel at man ikke har for mange farver i soveværelset, hverken på væggene eller på tekstilerne. Billederne i soveværelset bør være i svage eller neutrale farver. Ro for øjet giver nemlig også en roligere nattesøvn. Og en kølig og sval sommerdyne er ligeledes sagen.

3.Skab en fast søvnrytme

Er du også typen der lige er et par timer længere oppe fredag og lørdag aften, og sover et par timer længere i weekenden? En fast søvnrytme virker en lille smule diktatorisk, men det er faktisk nøglen til en bedre søvn. Dit indre ur vil nemlig efter ret kort tid indstille sig på den faste døgnrytme, og derfor vil du blive træt, når du nærmer dig sengetid.

Med disse 3 simple veje, kan du komme i mål med en bedre nattesøvn. Og føle dig udhvilet til at tage fat på dagen der kommer.